Gå til indhold

Vestkyststien - fra Agger til Bulbjerg

Foto: Ditte Maria Nørgaard

En dagbogsreportage fra kysten

Vestkyststien fra Agger til Bulbjerg er en 80-100 km. lang vandrerute, hvor det meste af ruten følger den gamle redningsvej langs kysten. Turen går gennem det vilde og utæmmede landskab, hvor man passerer klitplantager, vildtreservater og Vesterhavet har du brusende på din højre eller venstre side det meste vejen – afhængig hvilken retning du går i. Ditte Maria er en af de mange vandreglade hikere, der hvert år vælger en tur på Vestkyststien. I juli måned 2021 gik Ditte Maria turen fordelt på 5 etaper og 128 km. Hør om hendes oplevelser her:

Jeg startede min tur på Vestkyststien på Agger Tange, hvor man kan opleve både sæler og delfiner og et rigt fulgleliv.

Efter en overnatning i et privat shelter, gik jeg dagen efter videre mod Stenbjerg. Dagens virkelig gode oplevelse var ved Lodbjerg Fyr. Sikke et smukt sted og med en lækker telt- og shelterplads med ualmindelige gode forhold. Alt omkring fyret bliver passet og plejet. Udsigten oppe fra fyret giver virkelig en god fornemmelse af Thys fantastiske natur.

Ved Lyngby Redningsstation (der er forbeholdt vandrere på den rute) fik jeg ladet strøm på telefonen, mens jeg fik et bad, kunne lave en kop kaffe og vaske tøj (dog i hånden). Et virkelig fint sted, hvor man også kan overnatte i køjesenge mod et mindre beløb.

Søde og meget hjælpsomme mennesker, der alle gerne ville snakke, var hvad jeg mødte i Stenbjerg, så vi endte med at sidde omkring bålet om aftenen.

3. dag bragte solskin fra morgen til aften - en meget varm dag at vandre i, så der blev badet flere gange i Nr. Vorupør og Klitmøller - begge byer har fantastiske og store lækre sandstrande.

Efter Nr. Vorupør gik det igennem hede (her så jeg en snog for første gang i mit liv) og plantage ud til Bøgsted Rendes sømærke. Et virkelig stort og imponerende sømærke, som er ét af de 11, vi har tilbage i Danmark ud af de 25, der blev opført langs kysten i 1886-1887. Der var en fantastisk smuk udsigt fra Bøgsted Rende udover hav og landskab og en super hyggelig tur derud.

Derfra havde jeg et langt stræk over Vangså Hede til jeg kom til Nystrup Klitplantage. Det var så skønt at komme ud til havet igen ved Klitmøller, hvor et koldt og forfriskende havdyp var tiltrængt ovenpå den varme tur over klitheden.

Ditte Marie er 40 år gammel og efter at hun blev skilt for 3 år siden, havde hun brug for at gøre noget for sig selv. Beslutningen blev taget en ensom aften, da sønnen var hos far. Næste dag var Ditte Maria afsted med pakket rygsæk og det ene ben foran det andet. Det blev starten på en passion for vandreture og naturoplevelser, som i dag har mange drømme på tegnebrættet.

Det var første gang, hvor jeg oplevede Klitmøller Strand og hav helt mennesketomt - nok tidspunktet taget i betragtning. Vejret var let overskyet og perfekt til vandring. Dagens tur foregik mest på stranden, indtil jeg kom til Hanstholm.

Det var spændende at gå i bakkerne omkring Hanstholm, hvor der er masser af bunkers og historie fra 2. Verdenskrig.
Shelter- og teltpladsen i Vigsø var super hyggelig og lå meget idyllisk. Jeg slog mit lille telt op på pladsen, hvor der både var masser af brænde og toilet. Virkelig et hyggeligt sted ikke langt fra havet.

Denne etape var helt speciel. Jeg var spændt på at mærke glædes følelsen i kroppen efter 5 dages endt vandring, som synet af Bulbjerg måske ville udløse. Bulbjerg var den smukke endestation, og jeg vidste fra tidligere besøg, at synet af den giga store klippe er imponerende.

Dagens etape gik også primært på strand, så det var nogle hårde km for knæene.
Synet af klippen, der tronede i landskabet skuffede heller ikke. Ikke engang i en let overskyet kulisse. Wauw, den er et så smukt og imponerende syn hver gang. Den var også godt besøgt den dag.

Som jeg sagde tidligere - jeg har aldrig oplevet så meget hjælpsomhed og næstekærlighed som på den her tur. Et sødt par gav mig et lift ud til hovedvejen, hvor jeg skulle fange bussen til Thisted. 3 min efter jeg var hoppet på bussen, kom det vildeste uvejr og skybrud. Snak lige om skarp timing.

Det var helt vemodigt at være færdig med turen. Lidt ligesom når man er færdig med at læse en god bog. Det havde bare været en fantastisk flot tur langs kysten.

Ruten går primært langs kysten, men afhængig af hvor vandrelysten man er, kan man ligesom Ditte Maria lave nogle afstikkere, således at ruten forlænges, men i den grad også varieres. Der er alt fra strand og klitter til lavtliggende områder og hedelandskab. Du vil opleve både at få sand i skoene og våde tæer, men oplevelsen er helt særlig, når man begiver sig afsted i naturen på dens vilkår.

Skulle du have lyst til at tage dig afsted og opleve Thy fra vandresiden, så kan du læse hele Ditte Marias fortælling på vores hjemmeside og søge dig yderligere information på www.naturstyrelsen.dk.

Ruten er for øvrigt afmærket med redningsbåden som logo.